Fysiek samenkomen, het is inmiddels een tijdje geleden. Als de afgelopen maanden ons wel iets hebben laten zien dan is het dat er ontzettend veel mogelijk is in de wereld van online events. Creativiteit voert de boventoon en wel met verbluffende resultaten. Dat het organiseren van een online evenement anders is dan een offline evenement, dat snappen we maar al te goed. De Mauritskazerne helpt je daarom graag op weg! Om te starten: vijf tips bij het organiseren van een online evenement.

1. Doel van het evenement
Het klinkt logisch, maar ook voor een online evenement is het ontzettend belangrijk om vooraf inzichtelijk te hebben wat het doel is! Zorg dat je daarom het doel duidelijk voor ogen hebt. Gaat het om het lanceren van een nieuw product? Kennisdelen of een wijziging bespreken? Een kick-off van dat nieuwe toffe project? Het doel is essentieel voor de voorbereiding en invulling van je evenement. Ga je bijvoorbeeld voor een inspirerende presentator? Zet je een quiz in ter verhoging van de verbinding? Of schuif je met stakeholders aan om de tafel om de toekomst inzichtelijk te maken? 

2. Kies een passende studio!
Studiolocaties worden in deze tijd gekozen op basis van functionaliteit. De geschikte studio voor jou? Dat bepaal jij zelf en is compleet afhankelijk van het doel van je evenement. In de Talkshow Studio in de Mauritskazerne kies je bijvoorbeeld voor een decor dat bij uitstek is bedoelt voor een inspiratiesessie, discussiepanel of gewoon een compleet eigen tv-uitzending!

3. Zorg voor afwisseling en ga voor de juiste verbinding
Afleiding? Tijdens een online evenement is het risico dat een bezoeker niet oplet nog groter dan op een fysiek evenement. Binnenkomende e-mails, thuiswerkende gezinsleden en social media, zomaar wat voorbeelden. Houd je evenement interessant en afwisselend door interactie te creëren. Ga niet te lang in op één onderwerp en zorg voor genoeg afwisseling. Zet  bijvoorbeeld een poll in om de mening van het publiek te peilen, ga uitgebreid in gesprek in verschillende subsessies of tover deelnemers op beeld in de studio!

4. Kort en bonding
Less is more! En dat geldt zeker voor online evenementen. Houd je programma kort en bondig. De aandachtsspanne van jouw bezoekers is online simpelweg korter dan offline. Wees je daar bewust van. Kies voor meerdere korte sessies, als afwisseling, in plaats van één lange lezing en zorg voor een strakke agenda. Natuurlijk is dit altijd afhankelijk van het doel van jouw evenement!

5. De follow-up na je evenement
Maak gebruik van de voordelen van online! Neem je evenement bijvoorbeeld op en zet dit achteraf in als content. Een aftermovie, inspirerende quotes, stuur korte fragmenten van interessante lezingen rond én gebruik het materiaal als promotie voor een volgende editie! Zo profiteer je dubbel van jouw online evenement.

Samen de beste keuze maken?

De Talkshow studio is in samenwerking met Next Venue en Food Inspiration ontwikkeld. Bekijk hier alle beschikbare studioconcepten voor online en hybride evenementen. Benieuwd naar de verdere mogelijkheden of kunnen wij je misschien helpen? Neem contact op met één van onze evenementen experts voor advies!